DB2P - Hulp nodig?
FR NL

HULP NODIG?

  1. Om u zo goed mogelijk verder te helpen, hebben we meerdere hulpmiddelen voorzien afhankelijk van de aard van uw vraag of probleem.

    1. U heeft een vraag over uw toegang tot de toepassing DB2P?

      Heeft u een vraag over of een probleem met bijvoorbeeld

      •          de beveiligde toegang tot het netwerk van de sociale zekerheid of de registratie van uw onderneming in het user management?
      •          het aanstellen van een Verantwoordelijke Toegangen Entiteit (VTE) of Lokale Beheerder?
      •          het aanmaken van gebruikers voor de online toepassing DB2P?
      •          het verlenen van toegang aan uw dienstverlener?
      •          het portaal van de sociale zekerheid en zijn onlinediensten?
      •          uw aanmelding op of toegang tot de online toepassing DB2P?
      •          het gebruik van uw elektronische identiteitskaart (e-ID)?
      •          het gebruik van uw toegangscodes (gebruikersnaam en paswoord)?

      Neem dan contact op met Eranova op het nummer 02/511.51.51 of online via dit contactformulier. Het contactcenter Eranova is elke werkdag beschikbaar van 7u. tot 20u.

    2. U heeft een vraag over het gebruik van de toepassing DB2P of de inhoud ervan?

      Om u te helpen bij de navigatie doorheen de online toepassing hebben we deze gebruikershandleidingen gepubliceerd: 

      Onderstaande brochures beschrijven de inhoud van uw dossier in de databank en uw verplichtingen

      In de toepassing DB2P zelf vindt u per thema een lijst met antwoorden op de veel gestelde vragen. Het gaat om algemene vragen over de mogelijkheden en het gebruik van de toepassing, concrete vragen over de inhoud die via de schermen geraadpleegd kan worden en vragen over de verplichtingen voor werkgevers en vennootschappen.

      Staat het door u gezochte antwoord op een vraag niet in deze lijst? Dan kan u uw vraag online stellen. Een aanmelding op de beveiligde toepassing DB2P is daarvoor noodzakelijk. Onderaan de lijst van veel gestelde vragen (enkel in de toepassing), wordt u telkens de mogelijkheid geboden om uw vraag te formuleren en te verzenden. We doen dan al het nodige om uw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

      Voor meer informatie over het online stellen van een vraag, kan u terecht in hoofdstuk 4.1 van de gebruikershandleiding.

    3. Zijn de gegevens die over u gekend zijn in DB2P niet helemaal volledig?

      Als u bij de raadpleging van uw  DB2P-dossier vaststelt dat de gegevens die over u gekend zijn bij DB2P niet helemaal juist of volledig zijn, dan kan u dat ook melden. Een aanmelding op de beveiligde toepassing DB2P is daarvoor noodzakelijk. Op elk scherm in de toepassing kan u bovenaan rechts (onder de menubalk) de link ‘Meld een fout ’ aanklikken. Daarna kan u in het elektronische formulier uw probleem omschrijven en online versturen. We doen dan al het nodige om u zo snel mogelijk verder te helpen en de melding door te sturen naar de betrokken pensioeninstelling (uw verzekeraar of pensioenfonds).

      Voor meer informatie over het melden van een fout, kan u terecht in hoofdstuk 4.4 van de gebruikershandleiding.

    4. Voor buitenlandse werkgevers

      Buitenlandse werkgevers kunnen op het ogenblik (nog) geen gebruik maken van de online toepassing DB2P, vermits deze slechts togenakelijk is met een e-ID. De Sociale Zekerheid werkt aan een oplossing voor dit probleem. De betrokken wergevers kunnen zich per mail aanmelden bij Sigedis via het mailadres db2p@sigedis.fgov.be en zullen verwittigd worden zodra een oplossing beschikbaar is.